Fellesarbeid og dugnad

 

I Bergen Vest Svømmeklubb har vi stor aktivitet med egne arrangement, stevner, leirer, publikumsbading og mye mer. Samtidig har vi gjennom Stevne Bergen AS ansvar for de store nasjonale og internasjonale stevnene i AdO arena. For at vi skal kunne gjennomføre disse aktivitetene er vi helt avhengig av den flotte dugnadsinnsatsen som dere bidrar med. 

For å understøtte dugnadsinnsatsen har vi etablert rutiner med fellesarbeid. Hensikten er å gi dere som medlemmer mulighet til å bidra til klubben samtidig som dere kan få redusert treningsavgiften. Systemet med fellesarbeid gjelder således for dem som har medlemmer i trenings- og konkurransegruppene. 

 

Deltakelse på fellesarbeid gir reduksjon i treningsavgift

For at medlemmene i trenings- og konkurransegruppene skal ha valget mellom å hjelpe til eller betale, har vi valgt å legge kostnadene til fellesarbeid inn i treningsavgift, med mulighet for reduksjon i treningsavgift for de som stiller opp og bidrar med dugnad. Dette er i henhold til Norges idrettsforbund sine retningslinjer om dugnad.

 

Hvordan fungerer dette i praksis

  • Treningsavgiften betales pr sesong: Vårsesongen er fra 1.januar-31.juli mens høstsesongen er fra 1.august-31.desember
  • Treningsavgiften er fastsatt av to deler, hvorav fellesarbeid er den ene (se oversikt over priser)
  • Andelen av treningsavgiften som er fellesarbeid er satt til kr. 2 100,-  for K1, kr. 1 800,- for Utfordrer og K2, kr. 1 500,- for K3, kr. 1 200,- for T1 og kr. 900,- for M1. Dette er lik antall dugnadspoeng for nivået x kr. 150,-. 
  • 1 dugnadspoeng = kr. 150,-
  • Jobber man inn f.eks. 10 dugnadspoeng i K3 vil man således få redusert treningsavgiften med kr. 1 500,- (og tilsvarende for de gruppene som har andre dugnadspoeng)
  • Avregning skjer ved avslutning av hver sesong
  • I familier med flere barn regnes regnes dugnadspoengene som følger:
    • Barn nr. 1 regnes 100 %
    • Barn nr. 2 regnes 50 %
    • Eventuelt flere barn regnes til 0 %
    • Barnet som deltar på høyeste nivå regnes som barn nr. 1, osv 
    • Forklarende eksempel: Har man to barn i klubben, et barn i K1 og 1 barn i K2, vil man ha 14 dugnadspoeng i K1 og 6 dugnadspoeng i K2 (50 %) som det man må jobbe inn før man kan tjene ekstra dugnadspoeng

Styret vedtok på styremøtet 11.desember 2023 at det fra og med 1.januar 2024 ble anledning til å jobbe opp inntil 15 overskytende dugnadspoeng pr sesong for inntil to barn pr familie. De overskytende poengene avregnes ved endt sesong, og må benyttes i den etterfølgende sesongen ift reduserte egenandeler. Det er ikke anledning til å overføre overskytende poeng utover dette. Følgelig vil man med to barn i klubben potensielt kunne redusere egenandelen med kr. 4 500,- i påfølgende sesong.

Styret vedtok på styremøtet 25.november 2024 modell for dugnadspoeng for 2025:

  • Konkurransegruppe K1 har 14 dugnadspoeng pr sesong
  • Konkurransegruppe Utfordrer har 12 dugnadspoeng pr sesong
  • Konkurransegruppe K2 har 12 dugnadspoeng pr sesong
  • Konkurransegruppe K3 har 10 dugnadspoeng pr sesong
  • Treningsgruppe T1 har 8 dugnadspoeng pr sesong
  • Breddegruppe M1 har 6 dugnadspoeng pr sesong

 

Oversikt over dugnadsoppgaver/fellesarbeid

Dere finner en oversikt over dugnadsoppgavene på https://bvsk.ivolunteer.com/

Listen oppdateres fortløpende, og vi informerer direkte via Spond når nye oppgaver legges ut. Dersom dere har spørsmål rundt oppgavene er det bare å ta kontakt med administrasjonen på e-post

Noen av oppgavene krever søknad til administrasjonen. Dette er oppgaver der det er påkrevd politiattest og hvor man har et særskilt ansvar. Her er det administrasjonen som tildeler oppgavene. 

Administrasjonen/fellesarbeids koordinator vil informere om hvem som har fått hvilke oppgaver til stevner, leirer eller annet som er søkt etter hjelp til. Det er kun den som utfører tildelt arbeidsoppgaver som får registrert poeng for felles arbeid.

En oversikt over gjeldende oppgaver med poeng finner dere her. Poengsystemet revideres årlig av styret. 

 

Gjennomføring av dugnad ifm stevner, leirer eller andre arrangement

  • Husk å møte til rett sted til rett tid
  • Husk å melde fra til den som er arrangementsansvarlig slik at du får registrert oppmøte

 

Hva skjer om du ikke møter til oppsatt oppgave?

Om du er satt opp som hjelper på et stevne og blir forhindret til å delta, må du gi beskjed til administrasjonen/fellesarbeid ansvarlig så snart som mulig, og helst senest dagen før. Det beste er om du skaffer en stedfortreder for deg, slik at det blir mindre ekstraarbeid for andre for å fylle opp din(e) oppgave(r). Gi beskjed til fellesarbeid ansvarlig om hvem som blir din stedfortreder så snart dette er klart.

 

Hvordan kan du få oversikt over opptjente poeng?

Nederst til venstre på https://bvsk.ivolunteer.com/ under «My Commitments», kan man få oversikt over opptjente poeng. Merk at stevnene i AdO arena ikke kommer inn her, men må legges til. Administrasjonen har en kontinuerlig oversikt over alle dugnadspoeng, og kjører i tillegg et back up system for å sikre at alle poeng blir korrekt registrert. 

Har dere spørsmål om dine poeng er det bare å ta kontakt med administrasjonen. 

 

Hva skjer hvis et medlem slutter

  • Manglende poeng vil bli krevd umiddelbart etter at vi har registrert utmelding. Det vil si at om du melder deg ut fra og med 1.oktober vil poengkravet tilsvare 2/5 av den sesongen (for august og september). 
  • Unntaket er hvis utmeldingen kommer før treningsavgift for ny sesong er blitt sendt ut for betaling. Da vil det ikke bli krevd inn for manglende poeng for gjeldende fellesarbeid for den samme sesongen.

 

Fritak for felles arbeid

Om ingen i familien av en eller annen grunn ikke kan delta på felles arbeid kan man få unntak for dette. Søknad skal da sendes til daglig leder.

Dersom man ikke har mulighet å betale for manglende treningsavgift (for manglende dugnad) kan en søke klubben om økonomisk støtte grunnet særskilte behov. Vi har etablert støtteordninger for å kunne bistå ved slike tilfeller. 

Søknad sendes til daglig leder. Dersom støtte blir innvilget vil dette gjelde for en tidsavgrenset periode.