Logo og visuell identitet
Bakgrunn
Logoen til Bergen Vest Svømmeklubb er utviklet i samarbeid med Alf Gundersen. De har skapt en moderne og tidsriktig logo som bygger på de former og figurer man finner i og rundt alle svømmebasseng. Fargene er med å gi logoen et klart og tydelig preg.
Mads Liabø og Trond Vinnes i Alf Gundersen sa følgende da logoen og den visuelle identiteten ble lansert i mars 2021:
«Det er ikke hver dag vi får være med å lage noe som barn og unge kommer til å ha et forhold til resten av livet. Oppgaven vi fikk var å skape en profil som skulle være samlende og bygge stolthet rundt klubben. Vi gleder oss til å se oppvoksende talenter kysse logoen når de samler gull i basseng over hele verden.
For oss er det en ære å få ta del i det arbeidet BVSK gjør med å skape et inkluderende og lystbetont treningsmiljø for den oppvoksende generasjon. Oppgaven var å ta med historien til de to tidligere klubbene og samle det i en moderne og fremtidsrettet profil som skal danne grunnlag for en av de mest spennende idrettssatsingene på Vestlandet. Oppgaven løste vi sammen med klubben og resultatet ble en logo som forteller en historie om samhold og balansen mellom hard trening og moro.
I stedet for å låse oss fast i at en klubblogo skal være tradisjonell har vi tenkt utenfor boksen og utarbeidet en profil som unge svømmere vil like veldig godt. Logoen skal være like kul enten den er på en badehette eller i en app. For to karer fra Bergen Vest var det ingen tvil om at vi måtte levere like godt i dette arbeidet som da vi tok svømmeknappen i bassenget på Sandgotna skole.»