Politiattest
Norges idrettsforbund jobber kontinuerlig for at idretten skal være et trygt og godt sted for alle medlemmer. Som en viktig del av dette arbeidet skal alle som utfører oppgaver i norsk idrett, som innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, fremvise politiattest (barneomsorgsattest).
I BVSK har vi etablert egne retningslinjer for å påse at alle som jobber i klubben, eller bidrar med dugnad- og fellesarbeid som innebærer at ansvars- eller tillitsforhold i tråd med det overnenvte, må fremvise politiattest. I tillegg har vi egne søknadsprosedyrer for dem som skal være reiseleder ifm treningsleirer og reisestevner.
Retningslinjer og prosedyrer i BVSK
- Alle som skal jobbe i klubben (administrasjon, trener, instruktør), eller bidrar med dugnad- og fellesarbeid som innebærer et ansvarsforhold ovenfor mindreårige eller personer med utviklingshemming skal fremivse politiattest til klubbens ansvarlige kontaktperson. I BVSK har styret vedtatt at dette er daglig leder.
- Du søker politiattest digitalt via Politiet sin nettside.
- Når du søker må det vedlegges en bekreftelse fra arbeidsgiver. I BVSK får man denne som følger:
- Dugnad/frivillige: Send epost til daglig leder.
- Trener/instruktør: Send epost til leder svømmeskolen.
- Klubben fyller da ut formålet med søknaden.
- Når du mottar politiattest fra politiet skal denne fremvises til daglig leder. Fremvisningen skjer enten fysisk på kontoret, eller digitalt. BVSK vil håndtere opplysningene i tråd med klubbens retningslinjer for personvern.
- Ny politiattest skal fremvises etter 3 år dersom man får nye oppgaver i klubben.